Roskilde Bach-uge 2013


27. oktober - 3. november


Søndag 27. oktober. DOMKIRKEN Kl.19.30 - Introduktion kl. 19
BYENS KIRKEMUSIKERE SPILLER OG SYNGER

Organisterne fra byens kirker, sanger Christa Hauser, samt rektor Ole Brinth (også organist) fra Sjællands kirkemusikskole, byder velkommen til årets Bach-uge ved denne åbningskoncert, hvor de fremfører værker af Bach samt af komponister fra det 20. århundrede (Niels la Cour og Ejvind Andersen). Umiddelbart efter koncerten inviteres publikum til en hyggelig og uformel reception i Konventhuset.





Mandag 28. oktober. DOMKIRKEN kl. 19.30
SANGAFTEN.
En lyrisk rejse gennem det danske salmelandskab.
Kom og syng med Christa Hauser og Marlene Evensen 


Alle – uanset sanglige forudsætninger – indbydes til at komme og synge med denne aften. Det bliver en lyrisk rejse gennem det danske salmelandskab, under ledelse af gode folk fra Domkirken: sangpædagog CHRISTA HAUSER og konstitueret sognepræst MARLENE EVENSEN. Sangpædagogen lover godt brugte sangmuskler – og præsten lover gode ord til eftertanke. Ved orglet sidder organist Kåre Nielsen, og desuden medvirker trompetist Henrik Madsen




Tirsdag 29. oktober. SCT.JØRGENSBJERG KIRKE kl. 19.30 - Introduktion kl. 19
BACH, BERG, og BRITTEN
Marcin Zdunik, cello

Sct. Jørgensbjerg Kirkes Bach-uge-koncert byder i år på solo-cello, som klinger så fantastisk i kirkerummet. Vi får denne gang besøg af den unge polske stjerne-cellist MARCIN ZDUNIK, som spiller et delikat program, hvor to af Bach’s solo-suiter bliver sat i relief af hhv. Suite af Gunnar Berg (1909-1989) og Suite nr. 1 for cello solo af Benjamin Britten’s (1913-1976).
Den allerede flere gange prisbelønnede Marcin Zdunik vandt i 2007 ”VI Lutoslawski International Cello Competition”. Han har givet koncerter i mange europæiske lande, Rusland, USA og Korea – men dette bliver hans første koncert i Danmark.




Onsdag 30. oktober. JAKOBSKIRKEN kl. 11 - Introduktion kl. 10.30
BACH: GOLDBERGVARIATIONER
Henrik Bjørnum, klaver

Goldberg-variationer – (Clavir-Übung IV) er sandsynligvis skrevet i 1742, og måske skrevet til den Baltiske Greve Hermann Carl von Keyserlingk, som efter sigende led af søvnløshed. Til disse natlige traumer, spillede den unge cembalist Johann Gottlieb Goldberg musik der med let og livlig karakter kunne glæde Greven.



Derfor skal du høre dem

Goldbergvariationerne er et værk. Som kunne være skrevet af Bach. Ingen andre komponister har besiddet samme geniale anlæg for både fantasi og systematik. Bachs kombination af evner skaber universel kunst, og i sit kæmpeværk Goldberg-variationerne overgår han sig selv. Mange hører musikken som et billed på den guddommelige orden.


Cembalo eller klaver.
Goldberg-variationerne er skrevet for cembalo. Klaveret var ikke opfundet endnu. Men en godt øvet pianist i dag kan godt spille Goldberg-variationerne på klaver. Det er dog meget svært, for musikken er skrevet for et cembalo med to oktaver (dvs. et klaviatur til hver hånd). På et klaver er der ikke plads til alle fingre - men det kan lade sig gøre.

Systemet bag.

Goldberg-variationerne har en meget sindrig struktur. Det er kort fortalt sådan:
Temaet er en enkel, fredsommelig melodi. Den efterfølges af hele 30 variationer. Variationerne er ikke varianter af meloditonerne, men variationer over melodiens symmetri og dens baslinie. Det giver variationerne en stærk, men "usynlig" sammenhængskraft og sætter samtidig Bachs melodiske fantasi fri.
Der er adskillige andre systemer inden i systemerne, f.eks. at hver 3. variation er en kanon. For hver ny kanon øges afstanden mellem stemmerne med én tone. Det skaber yderligere variation og systematik i musikken.

Ud og hjem igen.
Goldberg-variationerne er skrevet i G-Dur. Halvvejs gennem værket - som variation 15 - kommer pludselig en sats i mol. Den er vendepunktet for værket, og nu begynder hjemturen. Returen indledes med en "ouverture" (variation 16), og de sidste variationer er i stigende grad virtuose. Man kunne tro, at Bach ville gemme det mest brilliante fingerspil til den sidste variation - men nej, han træder frem med menneskelig varme og jovialitet: To folkemelodier, bl.a. "Bro, bro brille" flettes sammen i den sidste variation nr. 30. Det er en bevægende hyldest til livet og de enkle glæder. Og bagefter afrunder Bach med rolig åndedræt ved at gentage den melodi, der var hele udgangspunktet for værket.

Af: Jens Cornelius



Onsdag 30. oktober. GL.VOR FRUE KIRKE kl. 19.30 - Introduktion kl. 19.30
KIERKEGAARD MØDER BACH
Enghave Barok.


200 års fødselaren Søren Kierkegaard har formentlig aldrig hørt så meget som én tone af Johann Sebastian Bachs kantater, men Kierkegaard bevægede sig alligevel i de samme spor som Bach, via inspiration fra fælles rødder som Martin Luther og Johann Arndt, og åndsbeslægtede salmedigtere som Brorson og Kingo.På den baggrund vil Bach-specialisterne i ENGHAVE BAROK og Kierkegaard-forskeren PETER TUDVAD lade Kierkegaards tankeunivers møde Bachs tre solokantater for basbaryton, der alle kredser om døden som en forløsning.
En passende optakt til Allehelgens Dag søndagen efter. Solisten er dette års modtager af den præstigefyldte Musikandelmeldernes Kunstnerpris JAKOB BLOCH JESPERSEN

www.enghavebarok.dk

Arr.: Roskilde Musikforening

Entré for ikke-medlemmer af Musikforeningen: 100 kr. Billetter købes ved indgangen til koncerten fra kl. 19.

 


Torsdag 31. oktober. GL.VOR FRUE KIRKE kl. 17 - Introduktion kl. 16.30

BACH MED STUDERENDE

Traditionen tro stiller Kirkemusikskolen op med et afvekslende program, hvor skolens sangstuderende og organist-studerende fremfører værker af Bach og - i tilknytning til årets tema - også musik fra det tyvende århundrede.




Ved koncerten tages Sjællands Kirkemusikskoles nyindkøbte cembalo i brug. Det bliver en af Kirkemusikskolens lærere, der som den første spiller på det nyindkøbte instrument, idet organist og cembalist SØREN GLEERUP HANSEN, har indvilget i at traktere instrumentet ved aftenens koncert.






Torsdag 31. oktober. HIMMELEV SOGNEGÅRD kl. 19.30
BACH OG CHOPIN
BACK TO BACH: Poul Rosenbaum, klaver, og Mads Vinding, bas



Klavermusik af J.S. Bach og F. Chopin formidles i en ny udgave i blandingsfeltet mellem klassisk og jazz

JOHAN SEBASTIAN BACH - giganten blandt alle tiders komponister - har været rundt i alle hjørner af musikkens univers. Hans musik hører til det mest slidstærke i tonernes verden. Bachs musik er da også blevet arrangeret og opført for utallige forskellige instrumenter igennem årene. Mange musikere er blevet inspireret til at gå nye veje i udførelsen af Bachs musik, og nogen gange har Bach selv ikke været særlig præcis i angivelsen af, hvilke instrumenter, musikken var tænkt for. Resultatet har dog altid været, at beundringen for Bachs musikalske skaberkraft bestandig er vokset. Mange af Bachs værker har både en rytmisk og melodisk impuls, som i intensitet aldrig er overgået.

Den polske komponist Frédéric Chopin (1810-1839) var en af heltene i den romantiske vestlige musiktradition. Især hans enestående talent for at komponere  - og udføre - musik for klaver er kendt og beundret, og har på mange måder påvirket musikelskere over hele verden.  Hans musik taler direkte fra et hjerte til en andet, fra den ene sjæl til hele menneskeheden.  Hans værker kommer til live gennem mange forskellige kunstnere. Fra de internationale superstar virtuoser til den nybagte musikstuderende, der lige er begyndt at lære hemmelighederne ved klaverspil.

PIANIST POUL ROSENBAUM OG BASSIST MADS VINDING er blevet inspireret til et samarbejde som formidler klassisk klavermusik i en ny udgave. Vi befinder os i blandingsfeltet mellem klassisk og jazz, hvor opdelingen i "skuffe-agtige" stilbetegnelser er uinteressante og begrænsende.
Der er en åndelig, dyb, ubevidst sammenhæng mellem al god musik, uanset hvilken genre og lyd. I dag har vi en ganske uformel og åben forståelse af tradition og vigtigheden af at gøre det kunstneriskt skabende øjeblik uforglemmeligt, virkeligt.
Musikken er et eksempel på at skabe nye veje i det gamle landskab.
Poul Rosenbaum og Mads Vinding er begge internationalt anerkendte musikere. De kommer fra forskellige verdener, den klassiske kultur og jazzkulturen, og sammen skaber de en tredje vej. De har i mange år dannet duoen "Back To Bach", hvor de spiller musik af Johan Sebastian Bach, den største komponist til alle tider, med deres egen unikke lyd.


MADS VINDING blev professionel musiker som 16-årig og var en periode husbassist i  Jazzhus Montmartre i København. Hans virtuose og prægnante spillestil på både kontrabas og elbas har gjort ham efterspurgt som både solist og ensemblemusiker, både herhjemme og i udlandet. Han har spillet med en stor del af jazzens mest fremtrædende musikere og været medlem af bl.a. Istanbul Express,  Earnie Wilkins' Almost Big Band,  Radioens Big Band og  Thomas Clausens Trio (1987-96). Mads Vinding har tillige spillet i andre musikalske sammenhæng af eksperimenterende karakter, og han har modtaget mange priser som fx Ben Webster Prisen (i 1982) og Dansk Musiker Forbunds Hæderspris (i 2008).


POUL ROSENBAUM debuterede fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, fik stipendium til studium ved Juilliard School i New York, og debuterede i Carnegie Recital Hall, New York i 1978. Han modtog Jacob GadeLegat i 1978.Han optræder hyppigt i udlandet med et repertoire spændende fra romantisk til ny musik. Han er leder af Ishøj Musikskole og af Copenhagen Summer Festival. Poul Rosenbaum er en af de førende pianister i Danmark i sin generation. Han har givet koncerter i USA, Europa og Mexico og er navnlig kendt for fremførelse af nutidig og romantisk musik. 



Fredag 1. november. DOMKIRKEN KL. 17

GREGORIANSK VESPER
Herrerne fra Domkirkens drengekor

Aftensangen vil bære præg af fejringen af Margrethe d. 1., og Drengekoret vil synge musik, som har været brugt på Margrethe d. 1. tid. Det vil sige, at alle leddene i tjenesten, hvad enten det er bibelsk salme, Marias Lovsang, eller antifoner bliver udført med gregoriansk sang - den sangtradition, som prægede kirken fra tidlig middelalder og helt frem til reformationen. Gudstjenesten indledes med at Drengekoret i procession kommer ind i kirken syngende en af Helligånds-hymnerne fra 11hundredetallet. Koret ledes af Finn Evald, og liturg er Ulla Thorbjørn.

Aftensangen forventes af vare ca. 45 min.



Fredag 1. november KONVENTHUSET Kl. 19.30 - Introduktion kl. 19
PAUL HINDEMITH: DAS MARIENLEBEN
Signe Asmussen, sang, Kristian Olesen, klaver

I år er det 50 år siden at den tyske komponist Paul Hindemith døde, og dette markeres med en opførelse af et af hans centrale værker, en sangcyklus til digte af Rainer Maria Rilke, der omhandler Jomfru Marias liv.

Signe Asmussen debuterede i 2001 fra Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums Solistklasse med strålende anmeldelser.

Nysgerrighed og en glubende appetit på nye udfordringer har ført hende ad mange forskellige veje, og hun har nu for alvor slået sit navn fast som én af de mest alsidige og karismatiske, yngre sangerinder. Hendes utrættelige indsats for lied'ens udbredelse indbragte hende i 2009 den prestigefyldte Aksel Schiøtz-pris.




Lørdag 2. november ROSKILDE BIBLIOTEK kl. 15
BØRN SPILLER BACH
Elever fra Roskilde Musiske Skole


Traditionen tro medvirker Roskilde Musiske Skole med en koncert i Roskilde Bach-uge, hvor flere af skolens dygtige elever spiller forskellige værker af den store gamle mester.




Søndag 3. november DOMKIRKEN kl. 19.30 - Introduktion kl. 19
BACH OG ARVO PÄRT

Roskilde Bach-uge afsluttespå Allehelgens aften på smukkeste vis med stemningsfulde korværker af Bach og Arvo Pärt.

For fremførelsen står TRINITATIS KANTORI og BAROKENSEMBLE med vokalsolister: KRISTIN MULDERS, mezzosopran, CHRISTIAN DAMSGAARD, tenor, RASMUS KURE THOMSEN, bas. Professor BINE BRYNDORF spiller orgel, og Trinitatis Kirkes organist SØREN CHR. VESTERGAARD dirigerer.

Programmet for koncerten indeholder ny musik af den estiske komponist Arvo Pärt sat sammen med to af J.S.Bachs egne kantater (Kantate nr. 12 og nr. 104) samt motetter af to af Bachs slægtninge, Johann Ludwig og Johann Christoph Bach. Såvel Bachs musik med barok detaljerigdom som Pärts musik med moderne minimalisme er stærkt præget af et nært religiøst tilhørsforhold, og i programmets spændingsfelt mellem nyt og gammelt kan man opleve flot og bevægende musik, som nærværende og menneskeligt vedkommende rummer centrale temaer til Allehelgen om håb, glæde og trøst.
 

Billetter: 100 kr. Via www.trinitatiskirke.dk samt ved indgangen.